Tips på aktiviteter

Vad ska vi hitta på idag?

Inspiration och tips på aktiviteter för dig och ditt barn

I naturen

-adoptera ett träd som är lätt att känna igen. Besök regelbundet och iaktta årstidernas växlingar, inte minst nu under våren då nya knoppar och löv kommer fram.

-samla kottar i skogen

-bygg en koja av några nedfallna grenar. Det behöver inte vara så avancerat

-lek inte-nudda-marken

-gå på tiger- eller vargjakt och leta efter grottor och skrevor där vargarna/tigrarna bor

I trädgården

-ordna en nalle-picknick med lite kakor och saft och ta med barnens favoritgosedjur ut.

-blås såpbubblor. (Såpbubblestavar som finns att köpa är särksilt lämpade för utomhuslek och all barn kan åstadkomma búbblor med dem, även de som är för små att kunna blåsa vanliga bubblor)

Vattenlek

-en bytta med vatten och en pensel ger många timmars lek. Barnen kan måla huset, staketet eller kanske mammas ben (om hon t.ex. sitter och solar)

-spruta med vattenslangen och låt barnen hoppa över vattenstrålen, eller ställ in munstycket på fina droppar och ”regna” på barnen.

Odla

-plantera tomater, paprikakärnor, krasse m.m. Gör gärna en liten skylt i trä eller laminerad plast med barnets namn på för att visa var ”deras” plantor finns.

Inomhuslekar

-bygga en koja och ta fram ficklampor!

-ha en inomhuspicknick

-gör egna såpbubblor såhär: 1 dl Yes diskmedel, 1,5 dl vatten, 1 tsk strösocker. Vispa ihop försiktigt så det inte löddrar sig. Gör ringar av ståltråd eller använd en visp och blås igenom.

-bygg en hinderbana med några kuddar, stolar, en madrass, kanske ett bord m.m. och låt barnen leka inte-nudda-golvet

-ta fram medicinspruta, bandage, penslar, nåt plåster och lite alla möjliga köksredskap och låt barnen leka doktor med dig som patient

-balansera en potatis på en sked i munnen och låt barnen gå över en soffa osv.

-spela bowling med tomma PET-flaskor och en boll av något slag

-blås upp ballonger och låt barnen leka med dem. Det kan de göra länge! Man kan också måla på ballonger med tuschpennor (försiktigt) och sätta på klistermärken.

Pyssel

-hand-och fotälg. Låt barnet rita av sin fot och båda sina händer. Klipp ut och färglägg. Klistra sedan ihop dessa med foten som älgens huvud och händerna som horn.

-gör trolldegsfigurer och torka i ugnen, så kan det senare målas. Recept på trolldeg: 3 dl mjöl, 1 dl salt, 1-1,5 dl vatten, 1 msk matolja. Gör smycken, djur, ljusstakar, vaser, kylskåpsmagneter m.m. Bara fantasin sätter gränser. Torka figurerna i ugn i 100 grader i 30-60 min. Måla när figurerna svalnat.Obs använd hobbyfärg och ej vattenfärg som blir för kladdiga. Lackera sedan med mjölk och bränn i ugnen i 250 grader i några minuter. Ev. kan man lacka med hobbylack på slutet för att få det mer hållbart. Mycket nöje!

-ge barnen några färgade papper, klister, tidningar, pappersblommor, band, klistermärken, figursaxar m.m. och låt dem göra kort eller bara klippa och klistra som de vill. Ett bra tips är att figursaxar som klipper sick-sack mm. inte är så vassa.

-måla på stenar som ni samlat in gemensamt. Hobbyfärg krävs.

-gör djur av kottar som man sticker in tandpetare eller tändstickor i som ben.

-klistra fina bokmärken på en glasburk och lacka över med hobbylack.

Baka

-chokladbollar

-kladdkaka

-muffins (låt barnen bestämma färg på smeten genom att röra ner lite karamellfärg, gärna pastafärg)

-cake pops

Musik och rörelselekar

-gör ett pass med MiniRöris (cd finns att låna på bibliotek)

-spela barnens favoritsånger och låt dem dansa till. När du stänger av musiken måste barnen stanna och stå helt stilla tills du sätter på musiken igen.

Platser att besöka

-öppna förskolan/kyrkis