Sociala färdigheter

I dag fick barnen följa med mig på möte med arbetskamrater och kommunal på kommunala kontor (barnvakt sjuk). Fick beröm för att det gick så lätt med dem, vi satt där i två timmar och endast på slutet ledsnade Leah 16 månader lite. Milo 4 år fick rita, titta på Bolibompa (iPad) och prata lite med kollegor och kommunal.

Sen gick vi på stan, handlade skor och Milo skötte köp av nya skor själv, han interagerade med en främling och tränade på socialt samspel med tjejen som hjälpte honom prova skor/mäta fot och välja modell. Hon berömde och tyckte det var roligt att han var så framåt. Sen åt vi lunch med pappa på en grekisk restaurang då bordsskick och sociala regler “tränas”. Vi såg flaggor i regnbågens färger och pratade om “Pride”. Köpte en glass och myste i solen.

Tog bussen hem och pratade med en annan liten pojke. Fick återigen lära sig om sociala regler och hur man uppför sig bland folk, sitta still på bussen etc. Den röda texten betyder “Stannar”. Bokstaven “Ssss”.

Gick ut i lekparken hemma och träffade som vanligt grannbarnen för lek i sandlådan.

En vanlig dag där vi lärde barnen en mängd viktiga saker i socialt sampel på ett naturligt, pedagogiskt, lugnt och tryggt vis. Och hur kan man säga att “Hemmabarn” inte lär sig socialt samspel?

Jessica Åkerblom