När barnen är delaktiga i vardagen

En vanlig torsdag

Hemma hos oss finns det alltid hushållsarbete att beta av. Då jag är hemma med vår 2-åriga dotter Nadia om dagarna så faller det sig naturligt att vi gör en del av det. Hjälps vi åt under dagarna blir det mindre för mig och min man att göra då hon har gått och lagt sig, och hon får dessutom hjälpa till med sådant hon tycker är roligt. Det finns mycket lärdom att hämta i att genomföra vanliga hushållssysslor så jag tycker även att det finns en stor pedagogisk vinning i att göra vår dotter delaktiv i arbetet.

När vi ätit frukost i lugn och ro så kommer dagens första arbete: att tömma och fylla diskmaskinen. Nadia är då i första hand ansvarig för bestickkorgen.

Medan hon arbetar med att tömma den och sortera besticken i rätt fack så plockar jag snabbt undan de sköra glasen eller det som jag anser är farligt. Detta hinner jag lagom tills hon är färdig med besticken. Där efter får hon hjälpa till med de stora föremålen så som skärbrädor, skålar eller andra ofarliga men spännande köksredskap. När det är klart så ställer jag ner den stora frukostbrickan med disk på golvet och vi hjälps åt att fylla diskmaskinen. Sopor slängs och det är Nadias ansvar att bära den stora tunga påsen ut till hallen. Voilá, disken klar och alla är nöjda!

Moment nummer två väntar. Vi har, precis som de flesta småbarnsfamiljer, en aldrig sinande ström av kläder som behöver tvättas. Nadia får med min hjälp först sortera kläderna i vitt och färgat. Sedan får hon helt på egen hand fylla tvättmaskinen med den tvätt som finns i tvättkorgen

Jag har kvällen innan doserat tvättmedel och sköljmedel så det återstår för henne att trycka på startknappen och sedan kör maskinen igång.

När tvätten är färdig och har torkat så sorterar vi först ut Nadias strumpor och hon får träna i att para ihop dem. Sedan körs de ofta i lilla sulkyn till hennes garderob. En annan rolig sak tycker hon är att se hur många plagg hon orkar bära samtidigt. Pappas och mammas kläder sorterar hon också in i vår garderob, dock brukar jag eftervika lite…

När vi ska baka hemma så är det en självklarhet för Nadia att vara så självständig som möjligt. Därför väljer jag ofta att baka bröd med henne då det inte kräver några precisa mått utan man kan höfta lite. Exempelvis så får hon ta 10 dl mjöl utan att det gör något om det snarare blir 6. Vi tränar mycket räkning och att följa instruktioner när vi bakar vilket är en otroligt stor pedagogisk vinning inför alla barn. Jag har lärt mig att se bortom mjöliga kläder och ägg på golvet när Nadia hjälper mig i köket och istället faktiskt våga lita på att hon kan hjälpa till och att det inte gör något om det blir lite smutsigt på vägen.

Så länge hjälpen med hushållssyssorna inte innebär någon fara för barnet så tycker jag enbart att det är positivt att barnet hjälper till så mycket som möjligt. Det är min fasta övertygelse att alla barn vill känna sig duktiga och hjälpsamma och hushållssysslor är ett utmärkt sätt att ge dem just denna möjlighet.

Mamma Christine