Att följa sitt barn

Jag är väldigt inspirerad av det som
på engelska brukar betecknas Homeschooling, Home Education eller det
något kryptiska Education Otherwise. Helt enkelt Hemskolning eller
Hemundervisning. Det är ganska vanligt i England och USA och
förekommer i en hel del andra länder i varierande utsträckning. I
Sverige har det aldrig varit speciellt utbrett och än mindre nu när
det är i princip olagligt. Men det hindrar ju inte att man lär sitt
barn saker på ett strukturerat eller ostrukturerat sätt innan
skolplikten sätter in.

Som Hemmaförälder, som har barnet mer
eller mindre hemma istället för att använda sig av samhällets
barnomsorg, så har vi en unik möjlighet att se barnets behov,
iaktta dens intressen och följa barnet dit det vill gå.

Oskolning

Detta med att följa sitt barn behöver
inte betyda att vi curlar eller gör allting för barnet och därmed
bortser från våra egna behov, intressen eller plikter. Det kan helt
enkelt betyda att vi är uppmärksamma på vad barnet just nu
intresserar sig för och är speciellt mottaglig för att lära sig.
Disk och tvätt måste ju tas om hand och kanske vi bakar något gott
till eftermiddagsfikat, men vi kan samtidigt se att barnet just nu
tycker det är spännande med siffror. Då kan man passa på att
räkna skedar man just diskat, sortera strumpor, få hjälp av barnet
att mäta upp mjöl till bakningen (och förstås, klassikern, slicka
ur bunken – kategorisera det den som vill! ;-)).

Detta brukar på engelska kallas
Unschooling – på svenska skulle det kunna kallas oskolning. Det är
ju vad alla föräldrar som alls interagerar med sina barn till
vardags ägnar sig åt. Det är ju det som är själva grunden för
allt lärande, att i vardagliga situationer berätta för barnet vad
vi ser, hur många av något det finns, nämna sakers namn, ställa
ledande frågor och se barnets förtjusning när det förstår ett
samband.

3 R

Allt eftersom barnet blir äldre brukar
det ju öppnas möjligheter att utveckla mer akademiska,
skolförberedande kunskaper. På engelska brukar dessa grunder kallas
de tre R:en. Reading (läsning), (W)riting (skrivning) and
(A)rithmatic (matte). Att bara en av dessa faktiskt börjar på R
behöver man ju inte bry sig om. 😉

Min dotter (första barnet)
intresserade sig tidigt för bokstäver och var fascinerad över
deras ljud och att en serie tecken kunde utläsas till hela
berättelser. Jag passade på att utveckla detta när jag såg att
hon tyckte det var kul och vi klippte bokstäver ur tidningar, gjorde
bokstäver av piprensare, sjöng alfabetssånger, jag skrev på
papper med en överstrykningspenna och hon fyllde i, vi läste massa
böcker, berättade sagor och jag kunde se språket ta form i hennes
hjärna. En helt fascinerande process för mig! Sonen, drygt 2 år
yngre, visade inga speciella intressen för bokstäver. Jag provade
samma saker på honom som jag gjort med dottern och han var inte ett
dugg road. Däremot tycker han det är kul att räkna saker. Dottern
har nu hängt på det intresset och vi leker en hel del med matte och
siffror.

Vi räknar allt vi kommer över. Vi har
spelat Domino och Bingo, räknat kakor (om du har 3 kakor och pappa
ger dig 3 TILL, hur många har du då??), räknat nyckelpigor, skor,
lekt med kulram, måttband osv osv.

Detta med tid, dagar, årstider är
också ett stort intresseområde. Här har jag listat ut att dottern
lär sig saker på ett kick när man blandar in musik. Vi sjunger
månaderna, veckodagarna och nästa projekt är en sång om årstider.
Vi har pysslat träd under olika årstider, tittat på blad,
experimenterat med is och snö, tittat på djurspår, plockat bär
och blommor, fotat coola svampar osv osv.

Teman

Ett annat sätt att tillvarata barnets
intressen är att arbeta med teman. På engelska Unit Studies.

Dottern hade vid ett tillfälle en
period när det bara var prinsessor som gällde. Jag konstruerade då
ett tema om detta med kungliga attiraljer, Disneyprinsessor från
filmer, modellslott, sagoprinsessor, prinsar och drakar och lite om
Sveriges kungahus. Lillebror var då så pass liten att han inte
brydde sig speciellt om vad vi höll på med så jag ville passa på
att göra detta tema med dottern innan han skulle få för sig att
det var larvigt. I efterhand tror jag inte han hade tyckt det ändå.
Och dotterns prinsessfas har hållt i sig i flera år.

Andra teman vi testat är Naturen på
vintern, Våra 5 sinnen, Om mig, Kläder mm

Utflykter

Nåt annat som är kul att göra som
man har lite lättare att åstadkomma som Hemmaförälder är att åka
på utflykt. En tur till parken med matsäck är alltid skoj. Om
barnen har många frågor om Posten så åk dit och titta, hitta
någon som kan svara på frågor. Om ni har tur kanske ni kanske kan
få en liten rundvisning. Om man tänker efter så kanske man har
bekanta, vänner eller släktingar som jobbar på olika spännande
ställen. Är man tillgänglig dagtid så kan man lättare besöka
olika ställen i samhället. Det finns museer, bibliotek, butiker,
loppisar, sevärdheter, naturområden.. Allt sådant går ju att
besöka på helgen också men i veckorna kan man förhoppningsvis
slippa trängseln.

Kika gärna in på min blogg Lärospån/Educational splinters

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *