Välkommen

Det pratas så mycket om att barn behöver förskola, därför är det många som i dag satsar på att ha sin egen hemmaförskola i varierande grad. För barn är allting spännande, om det så handlar om att baka (och lära sig matematik) till att få följa med till affären eller bara följa med ut och fika på stan eller leka hemma hos en kompis. I allt vi gör med barnen så får de öva och förbereda sig för livet där ute i den riktiga världen.

Visst du att det är pedagogik bara att lära barnet sätta på sig en mössa själv?

Barn lär sig saker i socialt samspel med en vuxen. Att vi människor blivit så framgångsrika jämfört med andra däggdjur är just att vi har hand om vår avkomma så lång tid … och faktiskt lär ut de kunskaper vi har till våra barn. Det gör att de inte behöver uppfinna hjulet på nytt.

Som förälder ska man inte känna stress eller press i de här frågorna. Tids nog får barnen gå i skola – men innan dess så ska de ha en trygg grund att stå på där de lärt sig samspela socialt med andra. Och du vet väl att barn lär sig socialt samspel i familjen. Där ligger själva grunden. I Finland får barnen en stabil hemmapedagogik att stå på innan de börjar skolan, då de allra flesta är hemma minst tre till fem år. Och Finland toppar ju Pisa-undersökningen som mäter barnens skolkunskaper.

Vi DU berätta om hur du lägger upp din vardag och tipsa andra om vad ni brukar hitta på om dagarna, så hör av dig på info@hemmaforaldrar.se om du vill skriva här på bloggen.

I Hemmaföräldrars nätverk arbetar vi med “goda ringar på vattnet … ” och den här bloggen är för och av de som satsar på tid för barn och balans mellan familj och arbete är en del av det konceptet.