Vägen mot att lära sig skriva

I tider av obligatorisk digitalisering i förskolan och barn som sedan i skolan knappt klarar av att hålla i en penna, är det viktigt att dela kunskap om hur barn lär sig skriva. Skrivandet är också en av grunderna för lärandet. Att skriva ner saker för hand, gör att inlärningen går bättre. De bästa studenterna är de som skriver och gör anteckningar för hand. Skrivandet är en väg till framgång. Så hur börjar man?

Tipset är att börja med att låta barnen använda kritor. Att rita med kritor innebär att barnet måste orka trycka mer för att få färgen på pappret. Med tuschpennor blir det för enkelt. Det som händer i hjärnan när barnen börjar rita med kritor och arbetsminnet tränas. När barnen når sexårsåldern är det okej att börja använda tuschpennor mer frekvent.

Att färglägga saker är bra förstaövningar med kritor. Det behöver inte vara så komplicerat. Men för den som vill ha riktiga bilder så finns det mängder med gratisbilder att ladda ner på nätet, skriva ut och låta barnen färglägga.

Lite olika tips:

Färglägga flaggor

Göra egna mallar
Gör egna mallar i kartong och klipp ut cirklar, trekanter, fyrkanter och rektanglar och rita upp på papper och låt barnen färglägga. Ta fram de i olika storlekar så går det att skapa figurer. Rita tåg, björnar, gubbar – ja allt med de olika formerna och sedan låta barnet färglägga. Bra att öva samtidigt på olika former, vilket är grunden för matematik.

Läs också:

Gymnasieelever kan inte skriva för hand

Skriva för hand gör minnet gott